SEO optimering – Gør din bolig-side synlig for køber

Standard
SEO optimering – Gør din bolig-side synlig for køber

Hvis du står overfor at skulle sælge dit hus, så behøves du faktisk ikke overlade ansvaret til en mægler. Ved at lave en god salgsopstilling af dit hus på nettet, kombineret med SEO optimering, kan du få din hjemmeside til tops i søgeresultaterne og dermed gøre din boligs synlig der hvor køberen er. Vi vil i denne artikel ikke gå i dybden med hvordan du bygger en hjemmeside, men istedet det efterfølgende arbejde med SEO, der handler om at gøre din bolig-side mere synlig. Før vi går igang, er det derfor vigtigt at have en god forståelse for de grundlæggende begreber indenfor søgemaskineoptimering.

SEO er et udtryk som har cirkuleret ekstra meget på nettet de seneste mange år. SEO er forkortelsen for Search Engine Optimization eller på dansk “søgemaskineoptimering”. Det er især hjemmesideejerne, der har forstået værdien af at have sider placeret højt i søgemaskinerne som har gjort SEO til det store emne det er idag. SEO optimering består af en lang række metoder og teknikker, som kan anvendes, for at forbedre en hjemmesides synlighed. SEO involverer f.eks. det at publicere godt indhold løbende (content marketing), optimere hastigheden og brugervenligheden på hjemmesiden, optimere sidetitler og html, bygge og tiltrække links og meget mere.

Er SEO optimering vigtigt?

Din hjemmesides success afhænger af hvordan du definerer din SEO optimering. En hjemmeside uden besøgende er som et produkt der ikke kan sælges. For at opnå den rette mængde trafik, kræves det derfor, at der arbejdes målrettet med SEO og optimering af din hjemmeside. Husk at nøglen til at få besøgende er at sikre en position i de organiske søgeresultater og det kræver et stærkt fokus. Det handler heller ikke kun om at få trafik, men at få den rette trafik. Derfor er det også vigtigt at forstå intentionerne af de søgeord som du vælger at søgeoptimere din hjemmeside til.

Målrettet SEO

SEO optimering kan målrettes mange forskellige søgeresultater. Heriblandt kan f.eks. nævnes de lokale søgeresultater (local search), billede search, akademisk search mfl. Hvis din målgruppe f.eks. befinder sig i et lokalområde, så er det local search du skal seo optimere din hjemmeside til. Hvis en stor del af dine besøgende opholder sig på youtube og ser videoer, så er det vigtigt at du får maksimal synlighed på youtube og at du optimerer dine videoer til søgeresultaterne med korrekt markup (læs schema creator).

Råd til optimering af din egen hjemmeside

Har du en hjemmeside er du sikkert nu overbevist om at SEO optimering også er aktuelt for dig. Derfor kommer her nogle få men gode råd til hvad du bør fokusere på som det første for at, forbedre brugervenligheden og synligheden af din hjemmeside.

  1. Sørg for at skrive fantastisk godt indhold om det du er god til
  2. Lav unikke titler og beskrivelser overalt
  3. Optimer dine billeder så de ikke er tunge og loader hurtigt i brugernes browser
  4. Lav evt. en konkurrence. Folk elsker at vinde præmier og det tiltrækker opmærksomhed og links
  5. Vær aktiv på sociale medier så som facebook, google plus mfl.

Dette var blot nogle enkelte men rigtig effektive måder hvorpå du kan opnå mange wins i både søgemaskinerne og iblandt dine brugere. I bund og grund handler det om at være synlighed på de søgeord der er mest relevant i forhold til din hjemmeside og levere en super brugeroplevelse. Kan du det, så er du mere end godt på vej.

Der er med andre ord flere ting du skal huske at få med, når du vælger at SEO optimere din hjemmeside til søgemaskinerne. Har du ikke helt styr på, hvad der skal til eller hvordan du gør, så er der altid hjælp at hente hos eksterne SEO bureauer.

6 kommentarer »

  1. Hej Mikkel

    Rigtig spændende artikel. Er selv igang med et større hjemmeside projekt i firmaet og vil bestemt sørge for få tænkt SEO med ind fra start.

    Ser frem til flere spændende artikler her på siden. 🙂

    Dennis

    • Hej Jonas,

      Google+ er blevet rigtig vigtig i.f.t. SEO og specielt i takt med at G+ er blevet langt mere integreret i Googles søgeresultater. Derfor vil jeg anbefale at du er aktiv derinde og sørger for at tage ejerskab over dit indhold med Google Authorship. 🙂

      Hilsen Mikkel

  2. Hej,
    Tak for nogle gode tips. :o) Har netop startet en webshop med kontorartikler og er gået igang med optimering af sidernes titler og metabeskrivelser. Derefter skal der skrives flere unikke produktartikler!
    Vh Benny

  3. Hej Mikkel,

    Godt indlæg. Jeg kan kun støtte op omkring vigtigheden af indhold og context i SEO idag. Google er efterhånden blevet ret go’ til at forstå sprog og relationer. 🙂

    Hilsen Jacob

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *